Frågor och svar
Vilka betalsätt kan jag välja mellan?
Just nu erbjuder vi endast betalning via faktura.
Vad innebär avdraget för investeringar i grön teknik?
2021 infördes ett nytt avdrag för investeringar i grön teknik.
Privatpersoner kan göra avdrag på upp till totalt 50 000 kronor för installation av solceller, laddboxar och energilagring av egenprodcerad el.
Avdraget görs direkt på fakturan och gör att du som privatperson inte behöver ligga ute med pengarna i väntan på ett stödbeslut. Tryggare och enklare än förut!
Avdraget omfattar både material- och arbetskostnad. Tänk därför på att du endast är berättigad stödet när du köper laddbox och installation från samma leverantör. Du kan alltså inte kan göra avdrag om du väljer att installera boxen själv, enligt Skatteverkets regler.
Avdragsnivåerna är:
- 50 % avdrag vid installation av laddbox.
- 50 % avdrag vid installation av eneriglagring av egenproducerad el.
- 15% avdrag vid installation av solcellsanläggning.
Viktigt om avdrag för investering i grön teknik
För att vi ska kunna ansöka om bidraget behöver vi veta fastighetsbeteckning på fastigheten där installationen ska göras och personnummer till ägaren av fastigheten.
Avdraget beviljas endast om dessa kriterier stämmer överens. Det innebär att du inte kommer få avdraget godkänt om du t.ex. köper en laddbox inkl. installation med dina personuppgifter för installation på en fastighet du inte äger.
Hur lång leveranstid på produkter jag köper i webbshopen.
Normalt sett är det 2–5 arbetsdagar efter att du fått en bekräftelse att vi behandlat din order. Vid installation sker en överenskommelse mellan installatör och kund. Vanligtvis tar installatören kontakt inom 3 veckor efter att produkten levererats.
Just nu upplever vi en stor efterfrågan på laddboxar. Därför är nuvarande leveranstid 5-8 arbetsdagar efter behandlad order. Installatör kontaktar dig för tidsbokning inom 3 veckor från behandlad order.
Jag vill ångra mitt köp, vad har jag för ångerrätt?
Enligt distansavtalslagen har du 14 dagars ångerrätt. Se köpvillkor för mer information kring returer.
Hur går jag tillväga vid reklamation?
Kontakta Skellefteå Kraft för information. Utrustning skickas tillbaka till Skellefteå Kraft på Kanalgatan 71, 931 34 Skellefteå.
Jag har beställt fel produkt, hur går jag tillväga?
Kontakta Skellefteå Kraft för att häva ditt köp. För icke uthämtade paket debiteras 199 kr.
Hur behandlas mina personuppgifter?
Under köpvillkor kan du läsa mer om hur vi behandlar dina personuppgifter.
Vid frågor om behandlingen av personuppgifter kan du alltid vända dig till Skellefteå Krafts dataskyddsombud via mail: dataskyddsombud@skekraft.se eller per telefon 0910-77 25 50.
Hur kommer jag i kontakt med er om jag har fler frågor?
Du kan komma i kontakt med vår kundservice på flera sätt. Klicka på den här länken och välj det alternativ som passar dig bäst.